Mar 092012
 

Herhaaldelijk word ik op allerlei manieren geconfronteerd met mensen die van hun overgewicht af willen maar die er maar niet in slagen dit voor elkaar te krijgen.
Op het moment dat sommigen professionele hulp krijgen lijkt dat soms wel te lukken maar even vaak niet, of na verloop van tijd komt het overgewicht gewoon weer terug.

Wat zijn nu de factoren die er voor zorgen dat het zo moeilijk is om een gezond of in ieder geval beter gewicht te bereiken en ook te behouden? Ik zal het maar heel duidelijk zeggen: via de huidige medische stand, diëtisten, voedingsadviseurs of wat dan ook zal het niet lukken! De mainstream is domweg slecht en verkeerd geïnformeerd. Keer op keer valt mij op dat mensen deze belangrijke informatie gewoon niet hebben.

Hieronder wil ik een aantal basisprincipes en richtlijnen geven die gegarandeerd tot een beter gewicht zullen leiden –en uiteindelijk tot een betere gezondheid. Ik vertel niets nieuws, en wetenschappelijk is dit allemaal allang bewezen, zoek het internet er maar op na of kijk hier voor meer  interessante links.

Vetopslag in het lichaam – het mechanisme
ALLE koolhydraten zijn suikers. Suikers verhogen de glucose in je bloed. Een klein beetje glucose in je bloed (totaal ongeveer 1 theelepeltje) is noodzakelijk voor o.a. de rode bloedlichaampjes  Om glucose te verwerken maakt het lichaam het hormoon insuline aan. Echter, glucose kan maar in zeer beperkte hoeveelheid door je lichaam snel worden verwerkt, de rest MOET uit je bloed omdat het giftig is voor o.a. de hersenen. Je lichaam doet dit door de overtollige glucose om te zetten in vet en dit met behulp van extra insuline op te slaan. Daar heb je je vet!
Wanneer de overtollige glucose uit je bloed is gehaald is er echter nog steeds insuline aanwezig en deze zal ook nog eens de wel noodzakelijke glucose uit je bloed halen waardoor je bloedsuikerspiegel onder aanvaardbare waarde zakt. Met als gevolg een ongelooflijke honger (scheurhonger noemde ik dat ). Insuline zorgt er tegelijkertijd voor dat er geen vet UIT de cellen kan worden gehaald. Dit betekent heel simpel dat je al weer honger hebt omdat je glucose te laag is geworden. Herkenbaar? Wanneer heb je honger na het eten van een boterham? Ongeveer 2,5 uur later al?

Calorieën zijn niet interessant
Maar hoe werkt dat dan, zul je vragen, “… want mijn diëtiste heeft toch echt gezegd dat ik mijn calorie-inname moet verminderen door vetarm voedsel, brood, crackers, fruit en groenten te eten en dat ik dan gezonder en slanker zal worden. Ik moet mijn calorie-inname zorgvuldig gaan registreren. Ik eet gewoon teveel en beweeg te weinig -dat is de reden dat ik dik word! Het is mijn eigen schuld, ik ben lui en vraatzuchtig en ik zal daar hard aan moeten werken, wil ik ooit nog mijn overgewicht kwijt raken…” FOUT!

Een calorie is de eenheid voor de hoeveelheid energie die een stof afgeeft bij verbranding. Het idee dat je minder moet eten om af te vallen komt van de simplistische gedachte dat wanneer je veel brandstof in je lichaam stopt en je dit niet verbrandt (door te weinig lichamelijke inspanning), dit voedseloverschot wordt opgeslagen als vet. Minder eten en meer bewegen zal dus leiden tot gewichtsverlies.
Dit klopt totaal niet.
Ja, door niet te eten zul je afvallen maar ook honger lijden. Niet elke calorie wordt door het lichaam op dezelfde manier verwerkt. De gemakkelijkste manier om dit duidelijk te maken is wel dat benzine een hoge calorische waarde heeft (veel calorieën) maar dat je daar toch echt niet dik van zult worden! Het gaat er om wat je lichaam met de calorieën doet. In het geval van koolhydraten: je lichaam kan deze wel gebruiken maar het lukt niet omdat het simpelweg niet toekomt aan de verbranding ervan. Vόόr die tijd is de glucose al door de insuline geparkeerd als vet in de vetcellen.

Stap over op vetverbranding
Om de verhoging van de bloedsuikerspiegel tegen te gaan en de bijbehorende insulinereactie te laten uitblijven, moet je dus je koolhydraatinname minimaliseren. Je lichaam heeft echter nog wel brandstof nodig. Die geef je door het eten van verzadigde vetten en proteïne (eiwitten). “Verzadigde vetten?” Jazeker: verzadigde, dierlijke vetten. “Maar die zijn juist de oorzaak van mijn overgewicht is mij altijd verteld!” Helaas ja, en daar ben je dus altijd verkeerd over geïnformeerd of zelfs platweg voorgelogen. Zoals hierboven uitgelegd is insuline het hormoon dat de opslag van vet regelt en tegelijkertijd de afgifte van vet blokkeert. Maar insuline wordt aangemaakt als er glucose in het bloed is. Door dus te voorkomen dat je bloedsuikerspiegel stijgt, kan er dus ook geen vet worden opgeslagen en kan het vet uit je cellen worden opgebruikt. Zo simpel is het.

De weg naar diabetes
Door steeds weer de cirkel suiker-glucosespiegel-insuline-vetopslag in gang te zetten, worden de cellen op een gegeven moment ‘insuline moe’, ze reageren steeds slechter op het signaal van insuline om glucose op te slaan als vet. Insuline resistent, heet dat in medische termen. Klinkt dat bekend? Wanneer je cellen minder reageren op insuline, blijft je bloedsuikerwaarde te hoog en moet er worden ingegrepen om suikervergiftiging te voorkomen.
Van je arts zul je te horen krijgen dat je pre-diabetisch bent of al diabetes type II hebt. Je zult medicijnen krijgen om de glucose alsnog in je cellen te stampen. Over het algemeen werken deze medicijnen door de hoeveelheid insuline te vergroten. Dit zal een tijdje werken maar het echte probleem -te veel koolhydraten in je voeding- wordt er natuurlijk niet mee aangepakt. Je cellen zullen nog veel resistenter worden. Gevolg: meer en zwaardere medicijnen enz. enz. Over het algemeen komt iemand die start met medicatie tegen diabetes, daar nooit meer van af en zal steeds meer moeten gaan gebruiken en uiteindelijk zelfs insuline moeten spuiten.
De oplossing is zo eenvoudig: schrap de koolhydraten uit je voeding vervang deze door verzadigd VET! Je diabetes zal verdwijnen en je hoeft geen medicatie meer te gebruiken. Uiteraard zul je de overgang wel met de nodige voorzichtigheid moeten toepassen, dus niet abrupt stoppen met je medicatie. Maar het principe blijft staan: voorkom pieken in je bloedsuikerwaarde door het verminderen van je koolhydraten.

Moet je honger lijden
Nee, dat hoef je vanaf nu nooit meer! Omdat calorieën totaal niet interessant zijn bij gewichtsbeheersing kun je gewoon zo vaak eten als je wilt. Omdat vet en proteïnen veel calorieën bevatten, zul je geen honger hebben. Ons lichaam is gebouwd op het verbranden van vetten en geeft van nature aan wanneer je voldoende hebt gegeten. Sterker: het is bijna onmogelijk om teveel vet te eten, simpelweg omdat je dat niet weg krijgt. (probeer maar eens een pakje roomboter op te eten)… Daarnaast worden alle calorieën verbrand in plaats van opgeslagen, dus het duurt veel langer voordat je weer honger hebt.

Samenvattend: beheers je bloedsuikerspiegel!
Minimaliseer je inname van koolhydraten (tot max. 40 – 50 gr/dag). In tegenstelling tot wat je altijd wordt verteld zijn koolhydraten niet de hoofdbrandstof van het lichaam. Dat geeft namelijk van nature de voorkeur aan de verbranding van verzadigde vetten. Er zijn geen essentiële koolhydraten, we hebben ze in principe helemaal niet nodig. Het theelepeltje suiker dat zich bij een normale bloedsuikerspiegel in je lichaam bevindt, kan je lichaam zelf maken uit proteïne.

Koolhydraten zijn:
– Zetmeel, o.a. in brood, aardappelen, rijst, peulvruchten, deegwaren
– Melksuiker, o.a. in melk, karnemelk, yoghurt, kwark
– Vruchtensuiker (fructose), o.a. in fruit en fruitsappen
– Suiker, o.a. kristalsuiker, rietsuiker, druivensuiker, honing, stroop

Ga gezonde verzadigde vetten en proteïnen eten
Het volgende is echt heel belangrijk: wanneer ik het heb over vetten, bedoel ik dierlijk verzadigd vet. Dus geen plantaardige oliën! Plantaardige olie die je in de supermarkt koopt is gemaakt in fabrieken en op allerlei manieren behandeld waardoor deze giftig zijn voor je lijf. Ditzelfde geldt voor margarine en halvarine. Wist je dat deze producten maar één molecuul verschillen met plastic? Gebruik roomboter!
Lees hier meer over vetten: http://selfmatters.nl/wat-is-transvet/

Gezonde vetten zijn:
– Roomboter (boordevol vitamines)
– Kokosolie (het gezondste vet)
– Reuzel, oftewel varkensvet
– Rundvet (ossewit, bv om te frituren)
– Palmolie
– Olijfolie (maar niet in bakken)

Wat kun je eten?
De mens is geëvolueerd op natuurlijk voedsel, geen voer dat in fabrieken wordt gemaakt en dat in supermarkten wordt verkocht. Als je alle producten weglaat die op enigerlei manier zijn bewerkt, wordt de keuze verbluffend simpel: vlees, eieren, vis, onbewerkte zuivel, roomboter, kaas, groenten en kruiden. Allemaal producten waar je van weet wat het is. En ja, daar gaan dus de chips, de koekjes en vooral ook de drankjes.

Als je deze keuze eenmaal maakt zul je merken dat je moeiteloos afvalt, zonder enige honger. De man met de hamer die je soms zo genadeloos wist te raken omdat je bloedsuikerspiegel te laag werd, is verdwenen.

Om dit stuk zo kort mogelijk en enigszins leesbaar te houden ben ik hier en daar wat kort door de bocht gegaan. Echter, om af te vallen is wat ik zojuist heb beschreven de kern waar het om draait . In volgende artikelen zal ik de zaken wat meer gaan nuanceren en uitleggen hoe je ook je gezondheid kan verbeteren door binnen deze richtlijnen nog bewustere keuzes te maken.