May 162012
 

Rauwe melk

Lang heb ik geloofd in het idee dat melk niet geschikt is voor volwassenen en dat het drinken ervan iets is voor kinderen en goed voor kalveren, ik dacht dat melk niet wordt gedronken door Aziaten, kortom, dat melk niet goed is voor mensen. Maar waar ik niet van wist is het enorme verschil tussen rauwe melk en gepasteuriseerde of in de fabriek geraffineerde melk. In het nu volgende stuk zal ik uiteenzetten waarom ik nu denk dat het drinken van rauwe melk van grasgevoerde koeien een van de allergrootste diensten is die wij ons lichaam kunnen bewijzen.

Er wordt tegenwoordig in de media nog maar weinig aandacht besteed aan de helende eigenschappen van traditionele voeding. Natuurlijk, ongefermenteerde soja producten, plantaardige oliën en supplementen worden de hemel in geprezen als onze moderne verlossers, maar in werkelijkheid zijn de gezondheidsrisco’s van deze producten net zo groot als bij het gebruik van medicijnen (1).

Maar weinig mensen weten dat schone, rauwe melk van grasgevoerde koeien vroeg in de vorige eeuw daadwerkelijk werd toegepast als geneesmiddel (2)(3). Ja, je leest het goed: melk, rechtsreeks uit de uier, een soort “stamcel” van voedsel, werd gebruikt als medicijn, en regelmatig wist men zo ernstige chronische ziekten ook echt te te genezen (4). Sinds de tijd van Hippocrates tot kort na de Tweede Wereldoorlog werden ontelbare miljoenen gevoed en genezen door dit “witte bloed”.

Schone rauwe melk van grasgevoerde koeien is complete, gebalanceerde voeding. Je zou er volledig op kunnen leven indien nodig. Er zijn ook gepubliceerde gevallen van mensen die precies dat hebben gedaan. (5)(6). Maar wat zit er dan in melk dat het zo geweldig maakt? Laten we eens kijken naar de ingrediënten om te zien wat rauwe melk zo’n krachtig voedingsmiddel maakt (7).

Proteïne
Ons lichaam gebruikt aminozuren als bouwstenen voor proteïne. We hebben er 20-22 nodig om deze taak uit te voeren. Acht hiervan worden beschouwd als essentieel, wat betekent dat we ze binnen moeten krijgen uit onze voeding. De overige 12-14 kunnen we zelf maken uit de essentiële 8 door middel van complexe metabolische processen in onze cellen.

Rauwe koemelk bevat al deze 8 essentiële aminozuren in variërende hoeveelheden, afhankelijk van de fase van lactatie (8). Zo’n 80% van van deze melk proteïnen zijn caseïne –redelijk hittebestendig en grotendeels makkelijk verteerbaar. De overige 20% worden geclassificeerd als wei-proteïnen, met vele belangrijke fysiologische effecten (bioactiviteit) (9). Ook makkelijk verteerbaar maar zeer hittegevoelig, (10) bevatten ze ook sleutelenzymen (11) (gespecialiseerde proteïnen) en enzymblokkers, immunoglobuline (antilichamen)(12), metaal bindende proteïnen, vitamine bindende proteïnen en diverse groeifactoren.

Huidig onderzoek richt zich op proteïne fragmenten (peptide deeltjes), die verborgen zitten in caseïne moleculen en die anti-bacteriologische werking vertonen (13).

Lactoferine (14), een ijzer bindend proteïne, bezit een veelheid aan nuttige eigenschappen waaronder verbeterde absorptie en opname van ijzer, anti-kanker eigenschappen en anti-microbiologische werking tegen verschillende bacteriën die verantwoordelijk zijn voor cariës in tanden en kiezen (15). Nieuw onderzoek heeft aangetoond dat het ook over krachtige antivirale eigenschappen beschikt (16).

Twee andere spelers van het antibiotische proteïne/enzymen arsenaal zijn lysozym en lactoperoxidase (17). Lysozym is in staat om celwanden van sommige ongewenste bacteriën te breken, terwijl lactoperoxidase met andere stoffen samenwerkt om ongewenste microben op te ruimen.

De immunoglobulinen, een buitengewoon complexe vorm van melk proteïne, ook wel antilichamen genoemd, zorgen voor verhoogde weerstand tegen veel virussen, bacteriën en bacteriologische giffen en kan helpen om de ernst van astmatische verschijnselen te verzachten (18). Studies hebben een significante afname aangetoond van deze ziektebestrijders wanneer melk wordt verhit tot normale bewerkingstemperaturen (pasteurisatie) (19).

Koolhydraten
De belangrijkste koolhydraat in koemelk is Lactose, of melksuiker. Gemaakt van een molecuul van de eenvoudige suikers glucose en galactose, is het een disacharide.

Mensen die om welke reden dan ook lactose intolerant zijn (leeftijd, genetisch, etc.) maken niet langer het enzym lactase aan en kunnen daarom geen melksuiker verteren (20). Dit leidt tot onverkwikkelijke verschijnselen zoals winderigheid die, onnodig om te zeggen, op zijn minst als ongemakkelijk worden ervaren door de slachtoffers. Rauwe melk, met de lactose verterende lactobacillen nog intact, kan er voor zorgen dat mensen die melk vermijden het nog eens kunnen proberen.

Het eindresultaat van lactose vertering is een stof die melkzuur heet (verantwoordelijk voor de zure smaak van gefermenteerde zuivelproducten). Naast de blokkerende werking tegen schadelijke bacteriën (21), versterkt melkzuur de opname van calcium, fosfor en ijzer, en is het aangetoond dat het melkproteïnen makkelijker verteerbaar maakt door ze uit hun oplossing te halen als kleine deeltjes wrongel (22)(23).

Vetten
Ongeveer tweederde van de vetten in melk zijn verzadigd. Goed of slecht voor je? Verzadigd vet speelt een sleutelrol in je lichaam: van de aanmaak van celmembranen en belangrijke hormonen tot opslag van brandstof en beschermlaag voor delicate organen tot een transportmiddel van belangrijke vet oplosbare vitaminen (zie verderop) (24).

Alle vetten bewerkstelligen dat de twaalfvingerige en dunne darm een hormoon afscheiden dat cholecystokinine of CCK heet dat, behalve dat het een versterkende werking geeft op verteringsenzymen, ons laat weten dat we genoeg hebben gegeten (25)(26). Wanneer deze prikkel er niet is, kan dit bijdragen aan het overeten van magere zuivelproducten en andere vetvrije producten.

Bedenk dat duizenden jaren vóór de introductie van hydrogenering (het onder zeer hoge druk bombarderen van plantaardige olie met waterstofatomen om ze tot vaste stof te veranderen) (27) en het gebruik van koolzaadolie (van genetisch gemodificeerd koolzaad) (28), mais, katoenzaad, saffloer en sojaoliën, waren de eetbare vetten vooral verzadigd, en meestal van dierlijke oorsprong. Vóór 1850 kregen dieren in Amerika ook niet zoveel mais of graan te eten. Het gebruik van reuzel, rundvet, pluimvee vet, visolie, tropische olie zoals kokosnoot- en palmolie en koudgeperste olijfolie was ook hoger dan wat we vandaag de dag gebruiken (29)(30).

En bedenk nu dat vóór 1900, hartziekte bijna niet bestond. De introductie van gehydrogeniseerde katoenolie in 1911 (van het merk Crisco, vol met transvetten) (31)(32) droeg bij aan de vermindering van het gebruik van gezonde dierlijk vetten en aan de langzame toename van de hartziekten waaraan miljoenen mensen vandaag de dag lijden.

CLA, (afkorting voor conjugated linoleic acid oftewel geconjugeerd linolzuur)is volop aanwezig in rauwe melk van grasgevoerde koeien, het is een veel bestudeerd (derivaat van) meervoudig onverzadigd omega-6 vetzuur met veelbelovende goede eigenschappen voor de gezondheid (33). Het doet in ieder geval wonderen voor knaagdieren, te oordelen aan de honderden artikelen die erover zijn geschreven (34). Er is veel geld uitgegeven aan CLA, dus je kunt er wel van uit gaan dat er iets mee is.

Onder de vele potentiële voordelen van CLA: het versnelt het metabolisme, het helpt om buikvet weg te krijgen, het vergroot de spiergroei, het verlaagt insuline resistentie, het versterkt het immuunsysteem en verlaagt allergische voedselreacties. En alsof de duivel er mee speelt, het zit 3-5 x zo veel in rauwe melk van grasgevoerde koeien dan in de melk van binnengehouden koeien (35)(36).

Vitamines
Bibliotheken zijn volgeschreven over de 2 groepen vitamines, de water- en de vet oplosbare, en wat ze betekenen voor onze gezondheid. Volle rauwe melk heeft ze allemaal, en ze zijn volledig beschikbaar om te worden opgenomen in het lichaam (37).

Of ze nu helpen je metabolisme te reguleren of de biochemische reacties ondersteunen die energie vrijmaken van het voedsel dat je eet, ze zijn allemaal aanwezig en klaar om voor je aan het werk te gaan.

Om het nog maar eens te herhalen: er hoeft niets te worden toegevoegd aan rauwe melk, speciaal die van grasgevoerde koeien, om het volledig te maken of te verbeteren. Geen vitamines. Geen mineralen. Geen toevoegingen. Het is compleet voedsel.

Mineralen
Onze lichamen, elk met zijn eigen biochemie net zo uniek als een vingerafdruk (38), zitten ongelofelijk complex in elkaar, dus bij discussies over mineralen, of welke andere voedingsstof dan ook, moeten we uitgaan van een gebied, eerder dan van specifieke hoeveelheden. Rauwe melk bevat een breed scala van geheel beschikbare mineralen, variërend van het bekende calcium en fosfor tot sporenelementen waarvan de werking van soms nog onduidelijk is.

Voorbeelden van de gezondheidsvoordelen van calcium, een belangrijk element dat volop aanwezig is in rauwe melk zijn onder andere: het terugdringen van kanker, speciaal darmkanker (39); het leidt tot een hogere bot dichtheid voor alle leeftijden; het verlaagt het risico op osteoporose en breuken bij ouderen; het verlaagt het risico op nierstenen; het versterkt het gebit en het verkleint de kans op cariës, om er maar een paar te noemen (40)(41)(42).

Een interessant gegeven bij mineralen in de voeding is de delicate balans die ze nodig hebben met andere mineralen om goed te kunnen functioneren. Bijvoorbeeld, calcium moet in de juiste verhouding staan tot 2 andere micronutriënten, fosfor en magnesium, om goed te kunnen worden gebruikt door ons lichaam. En raad eens? De natuur heeft ervoor gezorgd dat in rauwe melk het volledige spectrum aan mineralen in de juiste verhouding staan tot elkaar (43) en is op deze manier van maximaal van nut voor ons.

Enzymen
De 60+ (bekende) enzymen, volledig intact en werkzaam in rauwe melk (44)(45) hebben een verbijsterende hoeveelheid taken om uit te voeren, elk ervan essentieel voor het in gang zetten van een of andere belangrijke reactie. Sommige ervan zijn melk eigen, andere komen van de nuttige bacteriën die aanwezig zijn in de melk. Alleen het volgen hiervan is voldoende voor een doctoraalstudie!

Het belangrijkste voordeel van voedsel enzymen is wel het wegnemen van een belasting voor het lichaam. Wanneer we voedsel eten dat al de enzymen bevat die nodig zijn voor de vertering er van, betekent dat veel minder werk voor onze alvleesklier (46). Wanneer deze de keus had, denk ik dat dat drukbezette orgaan zich liever bezig zou houden met het maken van metabolische enzymen en insuline, en het aan het voedsel overlaten zichzelf te verteren.

Amylase (47), bacterieel geproduceerde lactase (48), lipasen (49) en fosfatasen (50) in rauwe melk breken zetmeel, lactose, vet (triglyceriden) en fosfaatgroepen af, en maken melk makkelijker verteerbaar en maken de belangrijke mineralen vrij. Andere enzymen, zoals catalase (51), lysozyme (52) en lactoperoxidase (53) helpen om melk te beschermen tegen ongewenste bacteriële infectie, en maken het veiliger voor ons om te drinken.

Cholesterol
Melk bevat ongeveer 3mg cholesterol per gram (54) –een mooie hoeveelheid. Ons lichaam maakt de meeste die het nodig heeft cholesterol zelf aan, deze hoeveelheid fluctueert weer mee met de hoeveelheid die we binnen krijgen uit ons voedsel (55).
Hoe meer we eten, hoe minder we aan hoeven te maken. Hoe dan ook, we hebben het nodig. Waarom zouden we rauwe melk dan niet gebruiken als een bron?

Cholesterol is een beschermende/reparerende substantie. Een wasachtige plantensteroïde (die vaak meekomt met de vetten), ons lichaam gebruikt het als een soort waterdicht-maker, en als bouwsteen voor een hele lijst aan sleutel hormonen.

Het is natuurlijk, normaal en essentieel om het aan te treffen in het brein, lever, zenuwen, bloed, gal, feitelijk in ieder celmembraan (56). De beste analogie aangaande de rol van cholesterol bij verstopte aderen die ik ken is het beschuldigen van de brandweer van het veroorzaken van brand omdat ze altijd bij een brand opduiken.

Ik raad je aan om je serieus te verdiepen in dit specifieke issue aangaande voeding. Als je nog denkt dat cholesterol slecht voor je is, dan kan dit letterlijk je leven redden.

Nuttige bacteriën
Door rauwe melk te fermenteren kunnen diverse stammen bacteriën die reeds aanwezig zijn of worden toegevoegd (lactobacillus, leuconostoc en pediococcus, om er een paar te noemen) kan het in een nog beter verteerbaar product worden getransformeerd (57).

Met hoge concentraties melkzuur, een veelheid aan enzymen en toegenomen vitamine hoeveelheid, zorgen “gezuurde” of gefermenteerde zuivelproducten zoals yoghurt en kefir (gemaakt met bacteriën en gist, in feite) voor een overvloed van positieve gezondheidseffecten voor de slimme mensen die het eten (58). Omdat ze van zuur houden, weten deze kleine beestjes zich veilig door de zure inhoud van de maag te manoeuvreren om zo de darmen te bereiken waar ze pas echt beginnen aan hun magische werk (59).

Sommigen maken daar enzymen aan die helpen proteine af te breken -een grote steun voor mensen met een verzwakte spijsvertering, of het nu komt door leeftijd, bijwerkingen van medicijnen of door ziekte (60).

Andere soorten zetten zich aan het werk met de vetten door lipasen te maken die de triglyceriden in bruikbare delen splitsen (61). Nog weer anderen pakken de lactose aan en met behulp van enzymen met klinkende namen als beta-galactosidase, glycolase en melkzuurhydrogenase wordt het omgezet in melkzuur (62).

Zoals ik al vermeldde bij het deel koolhydraten, kan het een goed ding zijn om melkzuur voor je aan het werk te hebben in je onderste regionen. Weet je nog? Het versnelt de opname van calcium, ijzer en fosfor,  breekt caseïne op in kleine deeltjes en het helpt om slechte bacillen uit te schakelen.

Rauwe melk is levend voedsel met opmerkelijke zelf beschermende eigenschappen, maar hier is nog een extra: waar de meeste voedingsmiddelen kwaliteit verliezen als ze verouderen, wordt rauwe melk alleen maar beter!
Met de hulp van fermentatie, kun je een toename verwachten in enzymen, beschikbaarheid van mineralen en algehele verteerbaarheid. Niet slecht voor ouderdom!

Lees HIER op mijn website meer over de ingrediënten in rauwe melk.

Referenties:
(1) http://www.westonaprice.org/soy/darkside.html
(2) http://editor.nourishedmagazine.com.au/articles/vonderplanitz-and-campbell-douglasss-testimony-on-raw-milk
(3) http://www.realmilk.com/milkcure.html
(4) Crewe, J., 1929. Raw milk cures many diseases. Certified Milk Magazine, January:3-6.
(5) Fat and Blood, BiblioBazaar, LLC, 2007. Mitchell, S.W., (pp. 119-154) (Available on Google Book Search)
(6) The Miracle of Milk- How to Use the Milk Diet Scientifically at Home, Read Books, 2008. McFadden, B. (Available on Google Book Search)
(7) Mattick, E., Golding, J., 1936. Relative value of raw and heated milk in nutrition. Lancet 2:703-6.
(8) http://jds.fass.org/cgi/reprint/32/7/671.pdf
(9) http://www.msstate.edu/org/fsfa/Vol1/2-Pihlanto.htm
(10) http://www3.interscience.wiley.com/journal/120048318/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0
(11) http://www.foodsci.uoguelph.ca/dairyedu/chem.html
(12) http://www3.interscience.wiley.com/journal/119167856/abstract
(13) http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=18414121
(14) http://pubs.nrc-cnrc.gc.ca/rp/rppdf/o01-230.pdf
(15) http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=128229 (16) Ammendolla, M., Pietrantoni, A., et al, 2007. Bovine lactoferrin inhibits echovirus endocytic pathway by interactingwith viral structural peptides. Antiviral Res 73:151-160
(17) http://www.dairyscience.info/lp-system.htm
(18) http://www.dailymail.co.uk/health/article-399520/Untreated-milk-cuts-childrens-allergies.html
(19) http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=887004
(20) http://content.nejm.org/cgi/content/abstract/333/1/1
(21) http://aem.asm.org/cgi/content/abstract/66/5/2001
(22) http://jds.fass.org/cgi/reprint/70/1/1
(23) http://www.springerlink.com/content/u221412268137476/
(24) http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/129/11/2094
(25) http://www3.interscience.wiley.com/journal/119043936/abstract
(26) Lieverse, R.J., et al, 2006. Role of cholecystokinin in the regulation of satiation and satiety in humans. Ann. New York Acad Sci 713:268-272
(27) http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogenation
(28) http://en.wikipedia.org/wiki/Canola
(29) http://www.cnpp.usda.gov/publications/foodsupply/foodsupply1909-2000.pdf
(30) http://www.ajcn.org/cgi/reprint/81/2/341
(31) http://www.crisco.com/About_Crisco/History.aspx
(32) http://www.motherlindas.com/crisco.htm (33) http://www.cababstractsplus.org/abstracts/Abstract.aspx?AcNo=20043160746
(34) http://www.raw-milk-facts.com/CLARefs_T3.html
(35) Dhiman, T. R., et al, 1999. Conjugated linoleic acid content of milk from cows fed different diets. J Dairy Sci 82:2146-56.
(36) http://www.eatwild.com/references.html#fattyacids
(37) http://www.foodsci.uoguelph.ca/dairyedu/chem.html#vitamin
(38) Biochemical Individuality, Keats Publishing, 1998. Williams, R. J.
(39) http://mrw.interscience.wiley.com/cochrane/clsysrev/articles/CD003548/frame.html
(40) Power, M.L., et al, 1999. The role of calcium in health and disease. Am J Obst & Gyn 181:1560-1569
(41) http://content.nejm.org/cgi/content/abstract/328/12/833
(42) Nishida, M., et al, 2000. Calcium and the risk for periodontal disease. J Periodontology 71(7):1057-1066
(43) Stevenson, M.A., et al, 2003. Nutrient balance in the diet of spring calving, pasture-fed dairy cows, N Z Vet J 51(2):81-88
(44) http://jds.fass.org/cgi/reprint/56/5/531
(45) Blanc, B., 1982. Les protéines du lait à activité enzymatique et hormonale. Le Lait 62:350-395
(46 ) Enzyme Nutrition: the food enzyme concept, Avery, 1985. Howell, E. (pp. 4-7)
(47) Farkye, N.Y., ‘Amylases’ In: Advanced Dairy Chemistry Vol. 1: Proteins 3rd Ed., Academic/Plenum Publishers, 2003. Fox, P.F., McSweeny, P., Eds. (pp. 580-581)
(48) http://aem.asm.org/cgi/reprint/34/2/185.pdf
49) Olivecrona, T., et al, ‘Lipases in Milk’ In: Advanced Dairy Chemistry Vol. 1: Proteins 3rd Ed., (pp. 473-488)
(50) Shakel-Ur-Rehman, et al, “Indigenous Phosphatases in Milk’ In: Advanced Dairy Chemistry Vol. 1: Proteins 3rd Ed., (pp.523-533)
(51) Farkye, 572-574
(52) Farkye, 581-583
(53) Pruitt, K., ‘Lactoperoxidase’ In: Advanced Dairy Chemistry Vol. 1: Proteins 3rd Ed., (pp. 563-568)
(54) http://www3.interscience.wiley.com/journal/77004022/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0.
(55) Fundamentals of Anatomy and Physiology, 3rd Ed., Prentice Hall, Inc., 1995. Martini, F.H. (p. 948)
(56) http://en.wikipedia.org/wiki/Cholesterol
(57) http://jds.fass.org/cgi/reprint/79/6/971
(58) Gilliland, S.E., 2006. Health and nutritional benefits from lactic acid bacteria. FEMS Microbiology Letters, 87:175-188
(59) Goldin, B.R., et al, 1992. Survival of Lactobacillus species (strain GG) in human gastrointestinal tract. Digestive Diseases and Sci 37:121-128
(60) http://jn.nutrition.org/cgi/content/abstract/129/7/1492S
(61) Rogalska, E., et al, 2004. Stereoselective hydrolysis of triglycerides by animal and microbial lipases. Chirality 5:24-30
(62) de Vrese, M. et al, 2001. Probiotics- compensation for lactase insufficiency. Am J Clin Nutr 73:421S-429s

 

 

 

 

 

 

  No Responses to “Waarom rauwe melk?”