May 012012
 

 

   Wat is er verkeerd aan door de overheid aanbevolen voeding? 

 

 

“Vermijd verzadigde vetten”
Verzadigde vetten spelen een belangrijke rol in het lichaam. Ze verstevigen de celwanden, bevorderen het gebruik van essentiële vetzuren in het lichaam, versterken het immuunsysteem, en dragen bij tot de vorming van sterke botten. Verzadigde vetten veroorzaken geen hart- en vaatziekte. Verzadigde vetten zijn juist het voorkeursvoedsel voor het hart. Omdat je lichaam verzadigde vetten nodig heeft, vervaardigt het deze indien nodig zelf uit koolhydraten en overmatige eiwitten

 

“Eet niet te veel cholesterol”
Cholesterol in de voeding draagt bij aan de stevigheid van de darmwand en helpt baby’s en kinderen om gezonde hersenen en een gezond zenuwsysteem te ontwikkelen. Cholesterolbevattend voedsel voorziet ook in vele andere belangrijke voedingsstoffen. Alleen geoxideerd cholesterol, dat bijvoorbeeld in de meeste poedermelk wordt gevonden, draagt bij aan hartziekte. Poedermelk wordt voor 1 tot 2 % aan de melk toegevoegd.

 

“Gebruik meer meervoudig onverzadigde olie”
Grote hoeveelheden meervoudig onverzadigde oliën dragen bij aan kanker, hartziekte, autoimmuunziektes, leerstoornissen, darmproblemen en vroegtijdige veroudering. Het gebruik van grote hoeveelheden meervoudig onverzadigde olie is nieuw in het menselijk voedingspatroon, als gevolg van het moderne gebruik van commerciële vloeibare plantaardige olie. Zelfs olijfolie, een enkelvoudig onverzadigd vet dat als gezond wordt beschouwd, kan onevenwichtigheden op cellulair niveau veroorzaken als het in grotere hoeveelheden wordt geconsumeerd.


“Vermijd rood vlees”
Rood vlees is een rijke bron aan voedingsstoffen die het hart en het zenuwsysteem beschermen, inclusief vitamine B12 en B6, zink, fosfor, carnitine en coenzyme Q10.

 

 
“Eet minder eieren”
 
Eieren zijn het meest perfecte voedsel van de natuur en een prima bron van eiwitten en een vrijwel compleet spectrum aan voedingsstoffen en belangrijke vetzuren die bijdragen aan de gezondheid van de hersenen en het zenuwsysteem. Amerikanen hebben minder hart- en vaatziekte als ze meer eieren eten.

“Beperk het zout”
Zout is cruciaal voor de vertering en opname van voedingsstoffen. Zout is ook nodig voor de ontwikkeling en functie van het zenuwsysteem. Wel is het belangrijk om het juiste zout te consumeren. Ons advies is Keltisch zeezout of Himalayazout, dat ongewassen, ongedroogd en ongeraffineerd is en nog het volle spectrum aan mineralen en spoorelementen bevat.

 

“Eet mager vlees en drink halfvolle of magere melk”
In mager vlees en melk met weinig vet ontbreken de vet-oplosbare vitamines (vitamine A, D, E en K) die er voor nodig zijn om proteïne en mineralen in vlees en melk op te kunnen nemen. De consumptie van weinig vet bevattende voedingsmiddelen kan leiden tot een uitputting van de vitamine A- en D-reserves.

 

“Begrens de vetconsumptie tot 30% van de calorieën”
30% calorieën vet is te weinig voor de meeste mensen en leidt tot een lage bloedsuikerspiegel en vermoeidheid. Traditionele voeding bevatte een minimum van 30%, oplopend tot wel 80% (!) van de calorieën in de vorm van gezonde vetten, meestal van dierlijke afkomst.

 

“Eet 6–11 porties granen per dag”
De meeste graanproducten zijn gemaakt van witte bloem, waar de voedingsstoffen in ontbreken. Toevoegingen in wit meel kunnen vitaminetekorten veroorzaken. Onbewerkte graanproducten die niet op de juiste manier bereid worden kunnen eveneens mineraaltekorten en darmproblemen veroorzaken.

 

 

“Eet tenminste 5 porties fruit en groente per dag”
Fruit en groente krijgen gemiddeld 10 behandelingen met pesticides vanaf het zaadstadium tot aan de opslag ervan. Consumenten zouden biologische producten moeten kopen. Hier telt de kwaliteit.

“Eet meer soja”
Soja blokkeert de opname van mineralen, remt de vertering van eiwitten, vertraagt de schildklierwerking en bevat sterk kankerverwekkende stoffen.

 

 

Bron artikel: Weston A. Price Foundation USA